Over coaching?
Wat is coaching?
Samengevat is coaching een effectieve manier om mensen, teams en organisaties, die een uitdaging hebben, te leren zichzelf vooruit te helpen.
Waar opleidingen en trainingen meestal gaan over het vergaren van specifieke kennis is coaching dè manier om duurzaam effectief gedrag te ontwikkelen, bewustzijn te ontwikkelen of om bijvoorbeeld meer zelfvertrouwen te krijgen. Het gewenste effectieve gedrag is meestal het gedrag op de werkplek, zoals in relatie met collega’s, maar het effect van coahcing werkt ook door in de privésfeer, zoals in het gezin, op het sportveld of in de gemeenschap waarin we leven. Effectief gedrag is meestal het gevolg van meer zelfvertrouwen en weten hoe je zaken, als individu of team, effectiever kunt aanpakken.
Coaching is de meest effectieve manier om je persoonlijk te ontwikkelen. Het ontwikkeltraject wordt nagenoeg volledig op de persoonlijkheid en leerbehoefte van het individu of het team samengesteld. Persoonlijker kan het niet.
In dit artikel gaan we verder in op wat coaching is en wat je ervan kunt verwachten. We hebben het in drie paragrafen verdeeld.
- De coach
- Wat doet een coach
- Het verloop van een coaching-traject
- Wat andere toonaangevende partijen schrijven over coaching.
NU TIJDELIJK 20% KORTING OP EEN COACHTRAJECT! START VANDAAG NOG!
De coach
Voordat we verder gaan op wat een coach is en zoal doet, willen we graag beginnen met een waarschuwing. In ons land mag iedereen zich ‘coach’ noemen. Het nadeel hiervan is dat je als klant niet weet of je met een professionele coach te maken hebt of met iemand die dat graag wil zijn, maar de competenties (nog) mist. Dus als iemand zich ‘coach’ noemt en een website heeft, is dat nog geen garantie dat je daarmee ook resultaat gaat boeken of dat je op zijn minst met een professional te doen hebt.
Ook wordt de term ‘coaching’ op verschillende manieren gebruikt en helaas soms zelfs misbruikt. Termen zoals ‘energiecoach’ of ‘vakantiecoach’ hebben namelijk weinig tot niets met ‘je persoonlijke ontwikkeling’ te maken.
De coach ‘garanties’ van Coaching.nl
Een ‘gecertificeerde coach’ kan een vorm van garantie zijn maar een certificaat zegt alleen maar dat de coach meestal slechts éénmalig is getoetst. Wat de coach daarna uitspookt, wordt vaak niet gecontroleerd.
Het is derhalve raadzaam voor een coach te kiezen die zelf zeer regelmatig op de kwaliteit van diens werk wordt getoetst. Als je Coaching Nederland op basis van jouw vraag een coach voor je laat zoeken, heb je ten eerste een ‘Klik-garantie’; als er geen klik is met de coach mag je een andere coach kiezen. Ten tweede biedt Coaching Nederland een ‘Niet-goed-geld-terug-garantie’ waarmee je zekerheid hebt dat de bestede euro’s ook echt waarde opleveren.
Wat doet een coach?
Een professionele coach helpt individuen of teams de doelen die zij zichzelf hebben gesteld eerder te bereiken. Bijvoorbeeld; ‘Wat doet een loopbaancoach?’ Een loopbaancoach helpt mensen te komen tot de gewenste veranderingen in hun loopbaan. Andere voorbeelden van gewenste doelen waar een coach bij kan helpen zijn:
- vergroten van zelfvertrouwen;
- overwinnen van faalangst en onzekerheid;
- leren omgaan met werkdruk en stress;
- meer regie in- en over het werk verkrijgen;
- enthousiasme en energie in het werk terugvinden;
- ontwikkelen van communicatieve vaardigheden;
- leiderschap ontwikkelen en invloed vergroten;
- incasseringsvermogen vergroten;
- meer voor elkaar zien te krijgen.
Coaches helpen die doelen te bereiken door:
- samen je doel (of het doel van het team) SMART te maken
(SMART staat voor: Specifiek, Meetbaar, Attractief, Realistisch en Tijdgebonden); - te luisteren en samen te vatten wat de coach zojuist heeft waargenomen;
- terug te geven wat het verhaal dat je vertelt met de coach doet. Dit wordt ‘spiegelen’ genoemd;
- te inspireren waardoor je energie krijgt om aan de gang te gaan;
- te motiveren waardoor je ook de minder leuke klusjes gaat oppakken;
- je mindset aan te scherpen door belemmerende overtuigingen uit de weg te ruimen;
- je bewustzijn te vergroten waardoor je beter begrijpt waarom de dingen ‘zijn zoals ze zijn’;
- uiteindelijk met dit alles je authentieke gedrag en gevoel voor eigenwaarde duurzaam positief te beïnvloeden.
Het verloop van een coaching-traject
Een traject met een coach begint bijna altijd met een kennismakings- en/of intake-gesprek. In dit gesprek wordt o.a. antwoord gezocht op de volgende vragen.
A. Is er een klik tussen de coach en coachee (degene die wordt gecoacht)? Het is heel belangrijk dat je de coach waarmee je gaat werken vertrouwt.
B. Wat is het doel van de coaching? Anders gezegd: wat is de coachvraag?
C. Is coaching wel de beste manier om het gewenste doel te bereiken?
D. Wat is waarschijnlijk de meest effectieve aanpak in het traject?
E. Wat zijn de kosten voor een dergelijk traject?
De coachvraag
Bij Coaching Nederland wordt meestal al vóór een eerste ontmoeting met de coach aan ‘de coachee’ voorgesteld om een Intakeformulier en de Mentale Thermometer in te vullen. In het Intakeformulier wordt gevraagd vooraf goed na te denken over de coachvraag. De Mentale Thermometer is een korte vragenlijst waarmee wordt getracht een beeld te krijgen van hoe je vandaag de dag in je vel zit. De uitslag van deze vragenlijsten geeft jezelf en de coach inzicht in op welke gebieden waarschijnlijk enkele knelpunten liggen in het kader van de vooruitgang. Hierdoor kan een effectiever intakegesprek plaatsvinden.
In coaching-trajecten die door de werkgever worden betaald, vindt ook vaak een driegesprek plaats met de opdrachtgever. Meestal is dit de leidinggevende of andere ‘sponsor’ van het traject bijvoorbeeld iemand van de personeelsafdeling. Uit praktische overweging wordt de opdrachtgever vaak uitgenodigd de eerste of laatste 10 minuten van het gesprek tussen de coach en de coachee deel te nemen. In een enkel geval en met toestemming van allen (coachee, opdrachtgever en coach) zit de leidinggevende er het hele gesprek bij.
De kosten voor een coach-traject
Na het intakegesprek stuurt de coach een voorstel met de investering in het traject of als er reeds gekozen is voor een bepaald traject wordt deze fase overgeslagen. Na wederzijdse overeenstemming wordt een afspraak gemaakt voor het vervolg van het traject. Het overeengekomen bedrag wordt na overeenstemming door de coach of de intermediair, zoals Coaching Nederland, aan de opdrachtgever in rekening gebracht.
Daarna volgt een serie van één of meerdere ‘interventies’ zoals de contactmomenten tussen de coach en coachee. Dit kunnen vis-à-vis (face-to-face) gesprekken zijn of gesprekken via een videoverbinding, telefonisch of online zijn; per email, chat of andere online coaching-tool zoals UpGuide. De coaching bestaat meestal uit een combinatie van bovengenoemde interventies. Een gecombineerd traject wordt ‘een blended coaching-traject’ genoemd. De praktijk heeft ons geleerd dat ‘een blended coaching-traject’ het meest effectief is.
N.B. In de meeste trajecten vinden zo’n drie tot vijf sessies plaats. In sommige situaties kunnen dat er ook meer zijn, bijvoorbeeld tien. Vis-à-vis gesprekken vinden vaak eens per maand plaats. De ervaring leert dat in veel gevallen een hogere frequentie een groter effect sorteert. De volgende frequentie blijkt in veel gevallen effectief te zijn: na één week het tweede gesprek, na twee weken het tweede, na drie weken het derde en zo verder.
De evaluatie van het coach-traject
Een professioneel coaching-traject wordt afgerond met een evaluatie van het traject. De opdrachtgever evenals de professionele coach, en misschien jij zelf ook wel, willen namelijk weten wat het effect van het traject is geweest. Een simpel evaluatie-formulier is daarvoor niet toereikend. Om echt te weten wat het traject heeft opgeleverd is het raadzaam een begin- en eind-meting te doen. Zo wordt bij Coaching Nederland gevraagd een eind-reflectie-formulier en nogmaals de Mentale Thermometer in te vullen. Als het traject succesvol is geweest – en dat is het in nagenoeg alle gevallen – zouden de scores van deze tweede mentale Thermometer in principe hoger moeten zijn dan de eerste meting, voor de aanvang van het traject.
Het resultaat
Een coachingtraject levert, zoals gezegd, in nagenoeg alle gevallen de volgende resultaten:
- Meer zelfkennis.
- Meer zelfvertrouwen.
- Betere communicatievaardigheden
- Hoger bewustzijn, waardoor er betere keuzes worden gemaakt.
- Inzicht in ineffectief gedrag, waardoor jij (of het team) wordt gehinderd om vooruitgang te boeken.
- Je (her)kent meer positieve en negatieve triggers en leert hoe hier beter mee om te gaan.
- Je kijkt met een vernieuwde (positievere) blik naar de wereld om je heen.
Kortom: Jij (en/of de leden van het team) ‘zitten lekkerder in hun vel’.
Conclusie
Coaching is een gestructureerde, persoonlijke en doelgerichte methode om individuen en teams te begeleiden in hun professionele en persoonlijke ontwikkeling. Het onderscheidt zich van traditionele opleidingen en trainingen doordat het niet alleen gericht is op het vergaren van kennis, maar vooral op het ontwikkelen van duurzaam effectief gedrag, zelfvertrouwen en bewustzijn. Coaching is effectief zowel in de werkomgeving als in de privésfeer en helpt bij het beter begrijpen en aanpakken van uitdagingen.
Een coachtraject start met een zorgvuldige intake om de doelen helder te krijgen en te beoordelen of er een goede match is tussen coach en coachee. Door middel van diverse technieken zoals SMART-doelstellingen, spiegelen, en het aanpakken van belemmerende overtuigingen, streeft coaching naar het versterken van de authenticiteit en het zelfbeeld van de coachee. De kwaliteit en de professionaliteit van de coach zijn cruciaal, en daarom wordt aangeraden te kiezen voor gecertificeerde coaches die regelmatig worden getoetst op hun competenties.
Het resultaat van een goed uitgevoerd coachingtraject is meestal een verhoogd zelfbewustzijn, meer zelfvertrouwen, betere communicatievaardigheden, en een positievere kijk op het leven. Hierdoor zijn coachees beter in staat vooruitgang te boeken zowel in hun persoonlijke als professionele leven.
Tijdelijke coachtraject aanbieding
Als je het ontwikkeltraject met één van de coaches helemaal zelf betaalt krijg je 20% korting. In plaats van de gebruikelijke € 499,- betaal je slechts € 399,- (incl. btw.) Hiervoor krijg je een compact traject met drie uur coaching en kun je ongelimiteerd gebruik maken van het UpGuide persoonlijk ontwikkel platform, met gratis tests, cursussen, geautomatiseerde ToDoLijst, persoonlijk logboek en een bibliotheek vol met interessante artikelen over persoonlijke groei en professionele ontwikkeling.
Wat andere toonaangevende partijen schrijven over coaching
Tot slot is hieronder nog te lezen hoe overkoepelende organisaties als NOBCO, EMCC en ICF coaching definiëren.
NOBCO
De Nederlandse Orde van Beroepscoaches definieert coaching als volgt: Coaching is een gestructureerd en doelgericht proces waarbij de coach op interactieve wijze de gecoachte aanzet tot effectief gedrag door:
- bewustwording en persoonlijke groei,
- het vergroten van zelfvertrouwen en
- het exploreren, ontwikkelen en toepassen van eigen mogelijkheden.
EMCC
In 2010 is binnen de European Mentoring & Coaching Council (EMCC), een intensieve discussie gevoerd om te komen tot een nieuwe gemeenschappelijke beschrijving van coaching en mentoring. Deze discussie heeft geresulteerd in de volgende uitgebreide beschrijving.
Abstract definition of coaching and mentoring
2. Within organizational contexts coaching and mentoring may include ‘one-to-several’ or ‘several-to-several’ coaching or mentoring activities/interactions. The coaches and mentors may be internal or external.
3.0 A professional accredited coach is an expert in establishing a relationship with people in a series of conversations with the purpose of:
3.1 serving the clients to improve their performance or enhance their personal development, or both, choosing their own goals and ways of doing it;
3.2 interacting with each person or group by applying one or more relevant methods, according to standards and ethical principles set up by a professional association such as EMCC, AC or ICF.
4. Mentoring is a developmental process wherein a person (mentee) seeking to acquire certain abilities interacts with a person (mentor) acknowledged to have these abilities, for the purpose of the seeker to acquire knowledge, develop a skill or competence owned by the holder.
4.1 A mentor interacts with each person or group by applying one or more relevant methods, according to standards and ethical principles set up by a professional association such as EMCC, AC or ICF.
De NOBCO heeft als Nederlandse partner van de EMCC deze definitie overgenomen en streeft ernaar om in het coachveld bovenstaande definitie te verspreiden.
ICF
De International Coach Federation definieert coaching als het creatieve proces waarbij de cliënt als partner wordt geïnspireerd en uitgedaagd om tot zijn of haar maximale persoonlijke en professionele potentieel te komen.
‘ICF defines coaching as partnering with clients in a thought-provoking and creative process that inspires them to maximize their personal and professional potential.’
ICF Global.
Soorten coaching
Loopbaancoaching
Loopbaancoaches helpen jou je passie te (her) ontdekken, omdat werken vanuit passie het meeste werkgeluk genereert en doen waar je goed in bent je een hogere marktwaarde oplevert. Daarnaast helpen zij je de gewenste baan of andere loopbaan te realiseren.
Teamcoaching
Het succes van de organisatie wordt bepaald door het functioneren van het team waarbinnen de medewerkers functioneren. Teamcoaching helpt de dynamiek van het team te verbeteren, maar ook het individueel functioneren van de leden van het team.
.
Life coaching
Life coaching gaat over het optimaal inrichten van jouw leven. De onderwerpen kunnen gaan over zowel werk, relaties, gezondheid, financiën als zingeving. Samen met de coach zoek je welke dilemma’s er zijn en hoe die op te lossen zijn.
Business coaching
Business Coaches helpen ondernemers en bestuurders bij het formuleren van hun visie, het formuleren van een inspirerende missie, strategie en planning. Daarnaast kan een coach behulpzaam zijn bij het implementeren en uitvoeren van de nodige tactiek.
Leadership coaching
Leiderschap vereist visie, tact, diplomatie, maar vóór alles de vaardigheid om anderen ‘in hun kracht’ te zetten, ofwel coachings-vaardigheden. Leadership coaching helpt de verantwoordelijkheid over het functioneren van teams steeds beter te kunnen dragen.
Performance coaching
Verwachten wij of anderen van ons dat we als mens of team prestaties leveren? Op zo’n moment moet je weten met welke talenten, strategie en samenwerking je de gewenste doelen het snelst bereikt. Dit is waar performance coaching haar waarde bewijst.
Stress coaching
In de huidige samenleving wordt er steeds meer van ons mensen verwacht. Dit vereist een hogere weerstand tegen stressvolle situaties. Stress coaching helpt je bij het versterken van je copingstijl, waardoor je steeds beter bestand bent tegen stress.
WorkLife coaching
WorkLifeCoaching is een methodiek waarin aandacht is voor zowel de werk- als de privésituatie, omdat beiden sterk van invloed zijn op elkaar. Door een blended aanpak (mix van methodieken) worden situaties en de verhouding daartussen sterk verbeterd.
Mental coaching
Mental coaching gaat over onderzoek naar- en begrip van de mentale conditionering die je gedrag aanstuurt. Door beter zicht te krijgen op je eigen kwaliteiten en persoonlijkheid ben je in staat om steeds betere beslissingen te nemen en groeit je zelfvertrouwen.