Was het vinden van toptalent altijd al een issue. Vandaag de dag komt daar het überhaupt kunnen vinden van mensen bij. De arbeidsmarkt is al sinds 2014 steeds meer overspannen aan het raken. Vandaag de dag moet recruitment niet alleen hard werken maar ook creatief zijn … en al hun werk kan door de reputatie van de organisatie in no time teniet worden gedaan. Wil je weten hoe Employer Branding het in huis kunnen halen (en houden) van waardevolle medewerkers kan bevorderen? Lees dan verder.

Vandaag de dag is de zaakjes als organisatie voor elkaar hebben niet meer voldoende om je je mensen en in het bijzonder je talenten te vinden en vast te houden. Employer Branding (EB) lijkt het aangewezen middel om boven je concurrentie op de arbeidsmarkt uit te stijgen. EB is niet een kwestie van ‘een project starten’ maar van een structureel andere aanpak en doorlopende inspanning. Uit de verschillende publicaties over dit onderwerp en eigen bevindingen selecteerden wij een aantal tips.

Van Wervingscampagne naar Employer Branding

Les één is dat employer branding meer is dan ‘een goede wervingscampagne’. Het is een veelheid aan factoren die de perceptie van de (potentiële) medewerker van jouw organisatie vormt. Zo is, net zoals in de consumentenmarketing, het zenden van een sexy boodschap, in de vorm van het plaatsen van personeelsadvertentie, bij lange na niet meer toereikend. Tegenwoordig is de kunst een positieve indruk van je bedrijf bij (potentiële) kandidaten te nestelen, dus nog voordat het kandidaten zijn. Daarbij gaat het om individualiteit. Iedere klant, werknemer of kandidaat heeft zijn of haar eigen wensen en zijn minder tot niet geïnteresseerd in die van jou of jullie organisatie. Ga een stap dieper. Kijk per functie welke karaktertype daar bij past. Zo hebben goede directeuren, verkopers, creatievelingen en boekhouders ieder andere karakter- eigenschappen en andere behoeftes. Diversiteit levert dus een hogere conversie en op langere termijn ook een betere retentie.

Het bouwen van een merk

Het bouwen van een merk kost dus tijd en inspanning, te beginnen bij:

  1. Een goed product en een goede service aan je eindgebruikers. Zie je product branding en employer branding als een verlengstuk van elkaar. Ze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en krijgen vorm door communicatie met iedereen: medewerkers, klanten, leveranciers, concurrenten, studenten en andere toekomstige kandidaten, alsmede je social media. Iedere contact draagt bij (of doet afbreuk) aan je employer branding.
  2. Een geweldige employee experiënce. Je huidige- en ex-medewerkers, alsmede de kandidaten die zijn afgewezen, zijn de beste ambassadeurs voor je werkgeverschap. Zorg dat zij alleen maar positieve verhalen over de organisatie vertellen. De hele employee journey (werving, onboarding, employee experience en offboarding) speelt daarbij een rol. Zorg dat je medewerkers influencers worden en jullie reputatie op de arbeidsmarkt positief beïnvloeden.
  3. Het creëren van persona’s. Het begrip persona’s komt uit de marketing. Het geeft inzicht in de type consumenten en hoe daar adequaat mee te communiceren. Hetzelfde geldt voor de arbeidsmarkt en kandidaten. Voor welke functie zoek je welk type kandidaat?  Probeer functies dus te vertalen in persona’s en leer daaruit welk type mensen je zoekt en op welke (sociale) media die zich begeven en bevinden.
  4. Join forces. Laat HR en PR samenwerken. Beiden zijn met branding bezig. Hoe mooi zou het zijn om van elkaars expertise gebruik te maken en van elkaar te leren.
  5. Bouw en bewaak een sterke identiteit. Zorg dat iedereen binnen de organisatie, maar ook daarbuiten, met iedereen waarmee je communiceert, weet waarvoor jullie staan. Wat is jullie purpose, identiteit, normen en waarden, visie, missie en propositie. We kennen allemaal het voorbeeld van het succes van Coolblue hierin. Zij zijn bezeten van het brengen van een glimlach, ondanks dat ze gewone spullen verkopen. Zo noemt  directeur Pieter Zwart zijn organisatie “een reisburo voor klantenreizen”. Dat is disruptief denken!
  6. Betrek de huidige medewerker bij het verhaal. Vraag hen, samen met jou de onderscheidende kwaliteiten van de organisatie in kaart brengt. Neem interviews af of organiseer een workshop. Voordat je het weet heb je dan de belangrijkste elementen voor het verhaal op papier staan. Daarnaast maak je van hen zo meteen ambassadeurs voor de nieuwe employer branding.
  7. Creëer een aparte employer branding site, waar niet alleen alle vacatures staan, maar ook voor kandidaten relevante informatie. Het kan zelfs een plek zijn waar bestaande en nieuwe medewerkers elkaar treffen doordat bestaande medewerkers er positieve ervaringsverhalen op delen, waar potentiële kandidaten weer op kunnen reageren. Zo maak je van medewerkers influencers.

Tot slot – en dit geldt voor meer dan alleen Employer Branding – maak steeds slimmer gebruik van data. Het helpt je te analyseren, conclusies te trekken en te zien wat wel en niet werkt. HR analytics is niet voor niets sterk in opkomst en aan data analisten is niet voor niets een groot tekort.

Aan de slag met Employer Branding

Bij veel organisaties is ruime basiskennis aanwezig, maar het ontbreekt soms aan de specifieke kennis en inzichten die nodig zijn om een veranderingstraject echt succesvol te doen zijn. Coaching Nederland heeft diverse Experts in haar Netwerk en helpt samen met hen organisaties om hun doelstellingen sneller te bereiken.

Leg jullie uitdaging aan ons voor en wij brengen je vrijblijvend in contact met de juiste specialist(en).

We kijken er naar uit je te ontmoeten.