Helaas is niet iedere medewerker of team gezegend met een competente manager. Volgens het Gallup instituut is wereldwijd gemiddeld slechts 15% en gemiddeld 34% van de Amerikaanse (en waarschijnlijk ook andere ‘westerse’ medewerkers) betrokken bij hun werk. Meestal omdat hun manager of werkgever ook weinig betrokken is bij hen als werknemer. Vandaag de dag hoeven we als professionals of teamleden niet bij de pakken neer te gaan zitten. Er zijn wel degelijk een aantal zaken die we kunnen doen om het, in onze ogen ‘slechte management’ een zetje in de goede richting te geven.

Goed management

Laten we eerst een kijken hoe ‘goed management’ er ongeveer uit zou moeten zien. Een topmanager heeft volgens onderzoek bij duizenden organisaties door het Gallup instituut de volgende vijf karaktereigenschappen (gezien vanuit het belang van de teamleden):

  1. Inspireert en faciliteert zijn of haar team om uitmuntend werk af te leveren (onder andere door hierin zelf het lichtende voorbeeld te zijn);
  2. Stelt duidelijke doelen en faciliteert de individuele medewerker diens hoogst mogelijke bijdrage hieraan te kunnen leveren;
  3. Stimuleert de voortgang van het team door tegenslagen en andere horden weg te nemen;
  4. Vergroot de samenwerking door uitstekende onderlinge relaties in het team op te bouwen;
  5. Bouwt zijn of haar (strategische of tactische) beslissingen op analyse en feiten (en bijvoorbeeld niet op diens persoonlijke belang).

Mogelijke acties

Ben je momenteel niet gezegend met zo’n goede manager, dan zul je zelf aan de bak moeten, want als medewerker of team wil je natuurlijk altijd de beste prestaties leveren. Hier staan wat mogelijke acties.

  • Vraag een functioneringsgesprek aan met je manager. Nee, niet over jouw functioneren, maar over zijn of haar functioneren. Zorg wel dat je een zakelijk gesprek aangaat en geen emotioneel gesprek. Kom met een lijstje, op onderzoek gebaseerde, data (zoals bovenstaand Gallup lijstje) en feiten, bijvoorbeeld in de vorm van cijfers over de situatie in en resultaten van het team. Daar zijn de meeste managers gevoelig voor (ook als ze het niet laten blijken). Een uitstekende aanpak hierin is om bij jezelf en je collega’s een onderzoek te doen naar de 12 factoren van een succesvol team, zoals beschreven op de pagina over Samenwerken. Kom in ieder geval niet met je gevoelens en belevenissen van jou ‘als slachtoffer’. Dat werkt misschien bij overgevoelige managers, maar die zijn er maar heel weinig,
  • Of vraag een gesprek aan met HR of ander vertrouwenspersoon binnen of buiten de organisatie en presenteer daar de door jou verzamelde feiten en cijfers.
  • Neem (een deel van) de taken van jouw/jullie manager over. Bijvoorbeeld door:
  1. elkaar te stimuleren om uitmuntend werk af te leveren;
  2. zelf doelen te stellen en als teamleden elkaars werk te beoordelen. Geef die beoordeling aan de manager of diens manager, als je eigen manager er geen oog voor heeft;
  3. zelf een planning te maken en die bij het management in te leveren;
  4. voor elkaars noden te zorgen en met elkaar tegenslagen te overwinnen;
  5. (eventueel samen met een coach) je eigen loopbaan- en persoonlijk ontwikkelingspad uit te stippelen en dat aan je manager (of HR) te overhandigen (inclusief eventuele budget eisen);
  6. om (externe) coaching te vragen, als jouw manager je slecht of niet coacht. Of, misschien nog beter, zoek zelf een coach en laat Coaching Nederland een voorstel aan je manager of HR schrijven. Bij Coaching Nederland doen we dat graag voor je.

Waarschuwing

Realiseer je wel dat acties richting het in jouw ogen slecht management ook consequenties kan hebben. Is jouw manager vooral bezig met politiek bedrijven en het veroveren van een zo hoog mogelijke positie door onder meer elke ‘tegenstand’ zo snel mogelijk te elimineren en alles wat hem of haar niet welgevallig is als ‘fake news’ te betitelen, dan heeft het aanspreken op diens functioneren of het ‘op diens stoel gaan zitten’ waarschijnlijk minder positieve consequenties en kan het je baan kosten. Zorg dan in ieder geval voor veel draagvlak bij je collega’s, HR, de directie, etc. en calculeer de risico’s. Je kunt je natuurlijk afvragen of je in een organisatie wilt blijven werken, waar dergelijke managers alle ruimte krijgen, maar zolang je er zit, kun je er leren hoe hier actie op te kunnen ondernemen. Realiseer je daarnaast dat in jouw ogen ‘slecht management’ voor de organisatie juist wel noodzakelijk en profijtelijk kan zijn. Dan zul je niet snel gehoor bij de directie vinden. Nogmaals. Ga uit van feiten en niet van gevoelens en bezint eer ge begint.

Oefening

Deel in onderstaand reactieveld hoe jij het slecht management gaat aanpakken. Zo leren we van elkaar.

Samen of alleen leren omgaan met slecht management

In de wereld van het coachen zeggen we altijd: Je kunt je eigen ogen niet zien. Iedereen heeft blinde vlekken en weet alleen maar wat hij of zij weet. Een ander ziet dingen die jij niet ziet en weet dingen die jij niet weet. Alles zelf doen kan, maar doe je daarmee jezelf niet tekort? Een coach inschakelen – vaak ook nog betaald door de werkgever – helpt je sneller beter om te gaan stress.

Misschien loop rond je met een acute vraag of een emotionele kwestie, inzake slecht management. Zet die vraag op onze Questions pagina. Bij Coaching Nederland aangesloten in stress gespecialiseerde coaches kunnen je vraag dan lezen en hem beantwoorden.