Iedere groeiende onderneming loopt een keer tegen het moment aan dat bepaalde werkzaamheden niet meer door één persoon kunnen worden uitgevoerd. Dan komt de vraag om de hoek: “moet ik (meer) personeel aannemen of ga ik met zelfstandige professionals en ondersteunende buro’s samenwerken. Of, heb je al personeel, hoe ga je er dan mee om? Op zoek naar inspiratie of antwoorden? Lees dan verder.

Personeel in dienst

Personeel komt in alle soorten en maten. Maar eigenlijk is de volgende indeling uit het boek Mindset van Carol S. Dweck van belang om daarin een goede keuzes te maken:

  1. Personeel met een ‘fixed mindset’
  2. Personeel met een ‘growth mindset’.

Iemand met een fixed mindset gaat ervan uit dat intelligentie vast staat. Dit zorgt ervoor dat hij graag slim wil over komen. Hij vermijdt uitdagingen, want dan kun je fouten maken. Hij zoekt steeds bevestiging zijn intelligentie, persoonlijkheid of karakter. Het draait om succes hebben, slim overkomen, geaccepteerd worden en een winnaar voelen. De grote angst is falen, dom overkomen, afgewezen worden en een verliezer voelen. Hij gedraagt zich defensief bij belemmeringen en geeft het al gauw op. Inspanning is zinloos, want als je echt een genie bent, dan hoef je je niet in te zetten. Kritiek komt over als een bedreiging, daarom negeren ze leerzame negatieve feedback. Het succes van anderen zien ze als een bedreiging. Het resultaat van de statische mindset is dat je niet echt ontwikkelt en dus minder bereikt dan mogelijk is. De statische mindset beperkt de prestaties. Het werkt destructief op de gedachten en leidt tot slechte leermethoden.

Waar je mee wilt samenwerken, omdat ze met je meegroeien, zijn mensen met een growth mindset. Mensen zijn verschillend als het gaat om talent, interesse en temperament, maar iedereen is in staat om te veranderen door te leren en ervaringen op te doen. Iemand met een growth mindset gaat er vanuit dat je basiskwaliteiten kunt ontwikkelen door er moeite voor te doen. Intelligentie is te ontwikkelen. Dit zorgt ervoor dat hij graag wil leren. Denkt hij dat hij een Einstein wordt? Nee, maar hij gelooft wel dat de ware potentie van de mens onbekend is en dat het niet te voorspellen is wat hij kan bereiken door jarenlang te werken en te oefenen. Het geloof dat kwaliteiten ontwikkeld kunnen worden kan een liefde tot leren geven.

Iemand met een op groei gerichte mindset is blij met uitdagingen en geeft niet op bij tegenslag. Inspanning is de weg tot meesterschap. De liefde om jezelf volledig in te zetten en vol te houden stelt mensen in staat om zich door de moeilijkste perioden van hun leven heen te slaan. Iemand met een op groei gerichte mindset leert van kritiek en laat zich inspireren door het succes van anderen. Het resultaat van deze mindset is dat je een steeds hoger niveau bereikt.

Als je de mindsets begint te begrijpen, zie je hoe het een tot het ander leidt: als je gelooft dat je capaciteiten vast staan, leidt dat tot bepaalde gedachten en handelingen. Terwijl de overtuiging dat je capaciteiten ontwikkelbaar zijn, zorgt voor een grote diversiteit aan gedachten en handelingen.

Bron: wij-leren.nl

Voor meer praktische zaken over werken met personeel verwijzen we graag naar het ondernemersplein van de Kamer van Koophandel.

Samenwerken

Een trend die voor alle organisaties al jarenlang groeit is de flexibilisering van arbeid door middel van samenwerking met zelfstandige professionals of gespecialiseerde buro’s, bijvoorbeeld voor coaching, marketingdeskundigen, tekstschrijvers, HR-professionals, juristen, het binnenhalen van opdrachten en omzet, een administratiekantoor en nog veel meer. Vandaag de dag vind je voor zo’n beetje alle functies in een organisaties wel zelfstandige professionals. Van pakjes rondbrengers tot een directeur voor je organisatie.

De keuze met wie je gaat samenwerken kan van groot belang zijn voor het welslagen van je onderneming, dus het is wel degelijk belangrijk hier even goed bij stil te staan. We onderscheiden voor het juiste begrip even twee soorten samenwerking:

  • ad-hoc samenwerking.
  • vaste samenwerking.

Bij ad-hoc samenwerking kun je denken aan éénmalige samenwerking met een tekstschrijver voor je webteksten, een marketingdeskundige voor je marketingstrategie, een jurist of bijvoorbeeld een personal- of business coach. Coaching Nederland heeft zich gespecialiseerd in het matchen van vraag en aanbod op het gebied van kortdurende samenwerking met coaches en andere experts. Je kunt zowel zelf zoeken als Coaching Nederland (vrijblijvend) vragen voor jou te zoeken. Daarnaast zijn allerlei soorten freelancers te vinden op marktplaatsen als freelance.nl.

Duurzame samenwerking

Min of meer vaste samenwerking met een aantal vast partners bevorderd niet alleen de flexibiliteit en schaalbaarheid van je onderneming. Veel freelancers zijn zo gemotiveerd om goed werk af te leveren – ook vaak omdat hun beloning daarvan afhangt – dat ze vaak heel goede kwaliteit leveren.

Zo werkt Coaching Nederland bijna uitsluitend met freelance medewerkers. Webdesign, beheer en hosting en (nagenoeg) alle betalingen en bijbehorende administratie wordt uitgevoerd door een externe partners. Het management team bestaat nagenoeg uitsluitend uit coaches die naast hun

freelance coachingspraktijk in de organisatie en meer commerciële rol hebben als divisie-, product- of accountmanager. Daarnaast worden regelmatig tijdelijke specialisten ingehuurd voor kleinere projecten. Dit maakt dat de organisatie flexibel en schaalbaar is, een hoge kwaliteit kan garanderen en bij éénmalige grote projecten zeer snel kan schakelen.

Hieronder staan een vijftal tips om je samenwerking met externe partners vorm te geven.

  1. Bouw aan je netwerk
    Zorg dat je je netwerk steeds verder uitbreid. Ga regelmatig nieuwe mogelijk interessante relaties aan. Breid je LinkedIn netwerk steeds verder uit; bezoek netwerkborrels, beurzen en seminars in jouw branche; bezoek flexibele werkplekken en/of word lid van je beroepsorganisatie of sluit je aan bij een MeetUp groep. Mogelijkheden te over om je netwerk van mogelijke zakenpartners steeds verder uit te breiden. Ook als middelgroot midden- en kleinbedrijf kan een goed netwerk van professionals de flexibiliteit, het innovatievermogen en de groei van de onderneming ten goede komen. De giganten als Google, Apple, Facebook, etc kopen, naast dat zij samenwerkingen aangaan, regelmatig disruptieve startups op om de kennis en innovatie up to date te houden en daarmee hun organisatie relevant te houden.
  2. Onderhoud je netwerk
    Zorg dat je je netwerk aan freelancers goed in kaart hebt en blijf het onderhouden. Zorg bijvoorbeeld om te beginnen dat je een goede contactenlijst hebt en administreer je netwerk. Wie doet wat? Wanneer heb ik hem of haar voor het laatste gesproken? Etc. In de UpGuide applicatie, waar de coaches en experts van Coaching Nederland netwerk ook mee werken, zit ook een handige RelationManager tool.
  3. Onderzoek samenwerkingsmogelijkheden
    Kijk op welke gebieden je met collega ondernemers kunt samenwerken. Huur samen een kantoor, winkelruimte of studio of koop of huur zelf een pand of ruimte en verhuur die onder aan andere ondernemers. Vorm samen een buro of sluit je aan bij een buro of intermediair, waardoor je sterker staat dan in je uppie als ZZPer te werken.
    Soms zijn er projecten die te groot voor jouw onderneming zijn. Zoek dan samenwerking met een collega of een bedrijf dat aanvullend diensten vervult. Zo werd Coaching Nederland een keer gevraagd of wij een MeetUp wilde organiseren over Interne Coaching. Door samen te werken met een grote bank hadden we en de spreker met interne coaching ervaringen en meteen een representatieve locatie om de MeetUp te organiseren. De afhandelingen van boekingen besteedden we uit aan Eventbrite en aan de NVP, een netwerk van HR managers.
    Een samenwerkingsvorm die niet zo erg bekend is maar erg vruchtbaar kan zijn is barteren. Bij bartering ruil je diensten. Bijvoorbeeld een advertentie in een tijdschrift in ruil voor het bouwen van een website, of het leveren van de shirtjes voor de plaatselijke sportclub in ruil voor een reclamebord langs het veld. dienst4dienst.nl is een platform dat zich helemaal richt op bartering.
  4. Leg afspraken vast
    Zodra je eenmaal één of meer samenwerkingsverbanden aangaat, leg afspraken vast! Sluit een contract en bevestig alles wat ‘zakelijke’ afspraken aangaat op schrift, bijvoorbeeld via mail, met een ontvangstbevestiging. Niets is meer energie- en soms geld verslindend als achteraf erachter komen dat woorden door de andere schijnbaar totaal anders geïnterpreteerd waren.
  5. Samen leren
    Zorg dat je regelmatig de samenwerking evalueert. ‘Hoe staan de in de race?’ Wat werkt er goed, wat kan beten en hoe voelen we er ons erbij? En, last but not least, vier successen. Dit versterkt de onderlinge band.

 

Oefening

Beschrijf in het reactieveld hieronder wat jij voor bedrijf hebt en voor welke samenwerking jij eventueel  open staat. Zo leren we van elkaar.

Aan de slag met samenwerking

Bij veel ondernemers is ruime basiskennis aanwezig, maar het ontbreekt vaak aan de specifieke kennis en inzichten die nodig zijn om een veranderingstraject echt succesvol te doen zijn. In elke discipline zijn er pioniers Experts te vinden. Coaching Nederland, zelf een pionier en expert in haar discipline, heeft veel Experts en Businesscoaches in haar Netwerk en helpt samen met hen organisaties om hun doelstellingen sneller te bereiken.

Leg jullie uitdaging aan ons voor en wij brengen je vrijblijvend in contact met de juiste specialist(en).

We kijken er naar uit je te ontmoeten.