Ieder bedrijf heeft tegenwoordig een website. Echter slechts weinigen slagen erin om hun website ook voor hen te laten werken. Zo wordt er vaak niet in een fatsoenlijke website geïnvesteerd, omdat er simpelweg te weinig kennis van zaken is, de boodschap gaat vooral over het bedrijf zelf, de behoefte van de klant wordt genegeerd, de inhoud spreekt niet aan en de opmaak is knullig of uit de tijd. Wil je weten welke ‘wetten’ er zijn voor het bouwen van een website die je ook klanten oplevert? Lees dan verder.

Veelgemaakte fouten

We beginnen met een rijtje veelgemaakte fouten. Daarna zetten we de voorwaarden voor een goede website.

  1. Amateurisme
    Natuurlijk zijn er tools en is er informatie op het web te vinden om zelf je website te bouwen. Maar waak ervoor dat je op een verkeerde manier aan het bezuiniging bent. Websites ontwerpen is een vak, het schrijven voor websites ook. Uiteraard kun je je bijna alles zelf aanleren, maar de tijd die je daar in moet steken, kun je misschien net zo goed gebruiken om geld te verdienen om daarmee professionele hulp in te roepen.
  2. Zichzelf voorop stellen (en niet de bezoeker)
    Natuurlijk wil je als organisatie vooral een mooie website waar jij of je bedrijf goed in uitkomt, maar aan deze door ‘erkenning’ gedreven motivatie hebben bezoekers geen boodschap aan. Die hebben, net zoals jij, de behoefte gehoord en gezien worden. Stel de lezer van je website voorop. Hoe denkt die, waar zitten zijn of haar behoeftes en voorkeuren. Wat is hun pijn en welke oplossing biedt jij daarvoor. Dat moet de boodschap zijn. Mooi is niet zo belangrijk, wel functioneel en professioneel. Daarmee bouw je reputatie op en trek je klanten.
  3. Onderscheidend willen zijn
    Het liefst wil je natuurlijk een unieke, onderscheidende website, maar het is niet voor niets dat veel websites op elkaar lijken. Mensen lezen nu eenmaal van links naar rechts. Mensen verwachten nu eenmaal een menu op de bovenste regel (of helemaal onderin)  met een ‘contact’ link erin en ze verwachten door een klik op je logo weer op de homepagina terecht te komen. Mensen willen nu eenmaal in één oogopslag zien waarvoor je bij jou virtueel binnenstappen. Winkels hebben niet voor niets bijna allemaal een brede deur om binnen te komen en een kassa aan de voorkant van de winkel. Op websites gelden ook bepaalde regels. Onderscheid je door unieke inhoud en alleen in hoge uitzondering en dan ook nog heel doordacht met een heel origineel webdesign.
  4. Een onduidelijk verhaal
    Regelmatig kom je websites op internet tegen waar geen propositie op te vinden is. Mooi afbeeldingen. Op een website moet in één oogopslag te zien zijn welke behoefte het product of de dienst vervult. Wat is de propositie van het bedrijf. Neem bijvoorbeeld of myspace.com of startpagina.nl. Bijna iedereen kent zeker de laatste site (uit het verleden) wel, maar als er voor het eerst op komt, zie je door de bomen het bos niet meer. “Wat zoek ik hier?” is de vraag die al heel snel bij je opkomt. Een beter voorbeeld is mywheels.nl. Daar is direct zichtbaar wat je er kunt doen.
  5. Een andere taal spreken
    Websites met jargon, zoals ‘energetisch’, ‘in je kracht staan’ en ‘synchroniciteit’, zoals je in de coachingwereld wel tegenkomt zijn leuk voor de coaching incrowd, maar de gemiddelde coaching klant snapt er niets van. Welke taal gebruikt je doelgroep, spreek hen daar in aan. Niet voor niets zijn coaching.nl, executive.coaching.nl en coachingnederland.nl drie verschillende websites met ongeveer hetzelfde product voor drie verschillende doelgroepen.
  6. Geen structuur
    Gelukkig zien we steeds minder websites waar zó veel informatie op staat dat je door de bomen het bos niet meer ziet, zoals op msn.com of Telegraaf.nl. Een bezoeker wil geleidt worden. Hij wil kunnen zien wat hij moet doen om een volgende stap te maken. Daarvoor is duidelijke navigatie en zijn zogenaamde ‘calls to action’ (aanwijzing  en stimulans om de volgende stap te nemen) van belang.
  7. Onleesbaar op de mobiel
    Tegenwoordige zijn websites responsive. Dat wil zeggen dat ze zowel op de desktop, computer, laptop, tablet als mobiele telefoon zichtbaar zijn. Is je website dat nog niet, dan mis je 40% van je potentiële klanten, want 40% zoekt alleen nog maar via hun mobiel telefoon. Zorg dat de website op alle mobiele apparaten goed leesbaar is.
  8. Misbruik van pop-ups
    Pop-ups, banners, reclame en andere storende elementen jagen de gebruiker weg. Soms is het handig om bijvoorbeeld het aanmelden van een nieuwsbrief via een pop-up te doen, maar ze blijven irriteren. Embedded formulieren (tussen de tekst door) zijn veel minder storend. Dus beperk het gebruik van afleiders, als pop-ups, tot een minimum en als je het gebruikt, bijvoorbeeld om je conversie te vergroten, biedt ze dan op het juiste moment aan.
  9. Geen idee wat er op de website gebeurd
    Weet jij welke pagina’s het meest worden bezocht en welke invloed een wijziging op één van de pagina’s teweeg brengt. Grote internet ondernemingen zoals Booking.com testen dagelijks welke pagina’s en content op pagina’s het meest worden bezocht en gebruikt alsmede welke conversie dit oplevert. Google Analytics of bijvoorbeeld Clicky. zijn fantastische tools om inzicht te krijgen in het gebruik van je website.
  10. Vergeten te onderhouden
    Een winkel moet je ook wekelijks schoonmaken en met je virtuele winkel op internet is dat niet anders. Aankondigingen van evenementen waarvan de datum al verstreken is, is zo’n voorbeeld van nonchalant website onderhoud. Een website onderhouden in het algemeen internet marketing in het bijzonder kost gewoon tijd. Besteed het er aan of besteedt het uit.

De basics

Wat zijn dan de basics voor het maken van een goede website die ook echt voor je werkt?

  1. Vindbaar. Dit begint bijna een goede representatie van je bedrijf op Google en  het bieden van interessante unieke content, waardoor Google steeds meer bezoekers naar je toe brengt. Simpelweg omdat dit voordeligste en duurzame manier is om steeds meer bezoekers naar je website te lokken.
  2. Waardevol. Een waardevolle website voegt waarde toe aan het leven van de bezoeker, omdat het op een leesbare manier oplossingen of tenminste één oplossing voor de behoeftes biedt, die alle gebruikers nu eenmaal hebben (anders zouden ze niet op internet zitten).
  3. Betrouwbaar. Als de website geen vertrouwen uitstraalt, zijn bezoekers zo weer weg. Zorg dat de website vertrouwen uitstraalt, bijvoorbeeld door een overzichtelijke structuur, direct te kunnen zien van wie de website is en hoe je die kunt bereiken en zorg de website up to date is.
  4. Gebruiksvriendelijk. Hiervoor moet de website ’intuïtief’ zijn ontworpen, ofwel logisch zijn opgebouwd (volgens de algemeen geldende regels) en weinig tot geen irritaties opwekken.
  5. Responsive
    Is de website toegankelijk en overzichtelijk op zowel een desktop computer, tablet en mobiele telefoon? Zo niet, laat de website dan herbouwen. 40% van de bezoekers gebruikt alleen de mobiele telefoon om te googelen.
  6. Leidend. Een goede website leidt de klant door de website heen. Het gaat erom dat de klant wordt bedient, maar jij (of jullie) de regie hebben over het pad dat de klant zou moeten lopen. Een voorbeeld is een inlogscherm met alleen een veld voor de vereiste inlognaam (meestal het emailadres), bij een klik op de GA DOOR button een veld met alleen het wachtwoord en een mogelijkheid om een nieuw wachtwoord aan te maken en daarna pas de LOGIN button.
  7. Winstgevend. De bedoeling van de investering van een website is dat het je klanten en daarmee omzet oplevert. De ‘conversie’, ofwel in hoeverre de bezoekers van bezoeker klant worden, is daarbij bepalend.

Oefening

Beoordeel je eigen website en deel in het reactieveld wat je gaat doen om jouw of jullie eigen website te verbeteren. Zo leren we van elkaar.

Aan de slag met meer de website

Bij veel ondernemers is ruime basiskennis aanwezig, maar het ontbreekt vaak aan de specifieke kennis en inzichten die nodig zijn om een veranderingstraject echt succesvol te doen zijn. In elke discipline zijn er pioniers Experts te vinden. Coaching Nederland, zelf een pionier en expert in haar discipline, heeft veel Experts en Businesscoaches in haar Netwerk en helpt samen met hen organisaties om hun doelstellingen sneller te bereiken.

Leg jullie uitdaging aan ons voor en wij brengen je vrijblijvend in contact met de juiste specialist(en).

We kijken er naar uit je te ontmoeten.