Coaching Cultuur
Coachingscultuur in een notendop
Een coachingscultuur maakt organisaties succesvoller!
Een coachingscultuur is een organisatiecultuur waar feedback en coaching de normaalste zaak van de wereld is en voor iedereen, in alle lagen van de organisatie, altijd beschikbaar is, waardoor de betrokkenheid, het werkgeluk en de resultaten van medewerkers en teams verbeteren.
Bij Coaching Nederland werken we momenteel aan een Whitepaper over coaching cultuur. Ben je HR manager en geïnteresseerd een exemplaar van de whitepaper ‘Coachingscultuur in organisaties’ te ontvangen? Stuur ons dan een verzoek via ons Contactformulier.
Distincties in coaching
Coaching is een ietwat abstract begrip. Derhalve is, voor een beter begrip van het fenomeen coaching, zinvol om naast soorten coaching ook de volgende distinctie in ‘niveaus van coaching’ te begrijpen:
- Action coaching is het coachen van (zichtbaar) gedrag. Vragen stellen in plaats van instrueren en het geven van feedback zijn de meeste bekende interventies binnen het ‘Action coaching’ niveau.
Dit niveau van coaching hoort op zijn minst in het competentieprofiel van iedere manager thuis. In organisaties met een actieve coaching cultuur geven medewerkers elkaar ook feedback. - Mental coaching is het coachen van het (onzichtbare) mentale construct dat het gedrag aanstuurt, zoals competenties, karakter, normen en waarden.
Interventies op dit niveau vereisen inzicht in psychologische modellen en kennis van- en ervaring in coachende gespreksvoering. Coaching op dit niveau vereist op zijn minst een degelijke coachopleiding. - Transformational coaching. Het coachen op transformationeel niveau brengt de meest duurzame verandering in ‘de manier van zijn’ van een individu.
Interventies op dit niveau vereisen, naast psychologische kennis, een hoge mate van zelfontwikkeling, bewustzijn en ‘volwassenheid’. Een belangrijke wetmatigheid in transformationeel coachen luidt dan ook: “Je kunt iemand coachen tot aan het niveau van je eigen bewustzijn”. En een ‘hoog’ bewustzijn betekent de realiteit zien zoals deze is en niet zoals iemand denkt dat het is of denkt ‘zoals het zou moeten zijn’.
Coaching is vooral een houding en niet een kwestie van trucjes.
Een andere belangrijke distinctie in de term coaching is de context waarvoor coaching wordt ingezet zijn de twee volgende benaderingen:
- Curatieve coaching, in de context van duurzame inzetbaarheid.
Het zal waarschijnlijk niet verbazen dat er zelfs bij ‘grote bedrijven’ mensen werken die (tijdelijk) niet optimaal presteren of zelfs disfunctioneel zijn. Soms is dit te wijten aan een gebrek aan kennis, maar in zoveel of waarschijnlijk meer gevallen aan een onbalans in zaken als vitaliteit en houding (mentaliteit). Dat dergelijke onevenwichtigheden effectief worden hersteld door middel van (professionele) coaching is ruimschoots aangetoond in veel studies. - Preventieve coaching, in de context van persoonlijke en professionele ontwikkeling.
Naast de broodnodige ‘computer vaardigheden’ leren we dat de meeste 21th Century skills soft skills zijn, zoals: communicatie, samenwerking, sociale vaardigheden, zelfregulering, kritisch denken en probleemoplossing. Hier zien we dat persoonlijke coaching het verschil kan maken tussen ‘beter’ en ‘beste’. Dat is een belangrijke reden waarom steeds meer moderne organisaties bezig zijn met het creëren van een coaching cultuur waar iedere medewerker toegang heeft tot coaching door diens manager, een interne coach van een externe professionele coach.
De 5 elementen van een gezonde coachingscultuur
- Een directie die het nut van een coachingscultuur volledig omarmt.
- Een professionele organisatie van de coaching, bijvoorbeeld door een HRD manager.
- Een acceptabel niveau van (action) coachingsvaardigheden bij de leidinggevenden en, in een echte coaching cultuur, ook door de medewerkers onderling; ook wel ‘Peer coaching” genoemd.
- Één of enkele interne coaches (eigen coachingpool) of een coachingscoördinator die externe coaches inhuurt voor het verzorgen van mental coaching.
- Samenwerking met een pool van externe coaches voor het verzorgen van mental- of transfomational coaching voor alle niveaus in de organisatie.
Of het nu gaat om het 24/7 beschikbaar stellen van professionele (curatieve) coaching, het ontwikkelen van coachingsvaardigheden of het helpen ontwikkelen van een coaching cultuur (beginnend met management en teams), Coaching Nederland biedt hiervoor de experts, modellen en tools.
Daarbij zijn we vooral ‘coaches’. Dit betekent dat we vrijwel alles samen met de klant ontwikkelen en uitvoeren en in de context van de behoeften van het moment, eclectisch en in co-creatie. Dit komt omdat we geloven in ‘de persoonlijke benadering’, of het nu voor een individu, een team of een organisatie is.
Nogmaals: ben je HR manager en geïnteresseerd een exemplaar van de whitepaper ‘Coachingscultuur in organisaties’ te ontvangen? Stuur ons dan een verzoek via ons Contactformulier.