Hoe uniek, origineel of hoe goed de kwaliteit van de product of dienst ook is, als niemand weet wie je bent als bedrijf en welk probleem je oplost of behoefte je vervult, komt ook niemand het kopen. Zelfs al verkoop je een waardeloos product, naamsbekendheid schept geïnteresseerden. Laat staan als je een mooi product verkoopt. Wil je een betere reputatie? Lees dan verder.

In het artikel Meer klanten, meer omzet kun je lezen je hoe belangrijk het is om een grote (en goede) reputatie te hebben. In dit artikel gaan we dieper in op hoe je je bedrijf op de kaart kunt zetten, zowel offline als online.

Offline presentatie

Ieder fatsoenlijk bedrijf heeft briefpapier, visitekaartjes (hoe ouderwets dat ook mag klinken), een (uithang)bord op de gevel en een representatieve locatie om klanten of andere gasten te ontvangen. Toch is het zinvol een te kijken of die offline presentatie nog steeds klopt met je verhaal, wie jij of jullie vandaag de dag willen zijn. Soms is ‘rebranding’ geen gek idee. Zoek iemand met verstand van zaken of een Business coach en kijk samen eens of je boodschap en je fysieke presentatie nog klopt als je kijkt naar je purpose, visie, missie en doelstelling. Des te professioneler je presentatie des te meer vertrouwen straal je uit en des te makkelijker stapt een potentiële klant over jouw drempel heen en des te langer blijft een bestaande klant hangen. Een invstering die zich altijd terugverdiend. Begin bij je visitekaartje. Wat is je boodschap daarop en ‘strooi’ ermee. Het kost een habbekrats en de impact ervan kan verrassend zijn.

Naast deze basis is het zinvol om na te denken over het verder vergroten van je naamsbekendheid en reputatie, bijvoorbeeld door:

  • Het plaatsen van posters in de omgeving van je bedrijf of door het land te hangen, bijvoorbeeld op abri’s en mupi’s. Dat zijn (goed verlichte) reclamevlakken op plekken waar veel mensen komen, zoals bij bus- en tramhaltes, winkelgebieden, scholen, populaire winkelstraten, op druk bezochte pleinen en rond beroemde musea. Het bedrijf JCDecaux is gespecialiseerd in dergelijke reclamedragers.
  • Het in de omgeving van je bedrijf plaatsen van folder waar potentiele klanten komen, bijvoorbeeld in lokale bars, bij de bibliotheek, huisarstenpraktijk, buurthuis, etc.
  • Het maken van vlaggen of andere grote banners van je bedrijf of merk, die je op verschillende plaatsen laat wapperen.
  • Het organiseren van evenementen, bijvoorbeeld een feestje voor al je klanten, vrienden en hun kennissen, namens je zoveel jarig bestaan of de introductie van je nieuwe product.
  • Het organiseren van een MeetUp of een serie MeetUps over een bepaald onderwerp. Een goed platform om de organisatie van je bijeenkomsten vorm te geven is Eventbrite.nl, een wereldwijde organisatie, met een enorm bereik.
  • Het starten van een MeetUp groep rond jouw specialisme. Meetup.com is een mooi platform voor dergelijke initiatieven.
  • Sponsering. Een bekende, maar nog altijd effectieve manier om naamsbekendheid te creëren is sponsoring. Een sticker op de raceauto van Max Verstappen is waarschijnlijk een paar bruggetjes te ver, maar sponsoring van evenementen, sport, ee vereniging of een lokaal buurthuis, hoeft helemaal niet zo duur te zijn en vaak gebeurd sponsoring ook gewoon ‘in natura’.
  • Bezoeken van beurzen en congressen. Je zult verstelt staan hoeveel interessante contacten je kunt opdoen, tijdens (soms ook gratis) beurzen, seminars en congressen. Persoonlijke ontmoetingen zijn de meest directe manier om met mensen, die je anders nimmer te spreken krijgt, contact te leggen.

Online presentatie

Fijn of niet, maar misschien wel 95% van het internet begint op Google. Op de bedrijvenbeheer pagina van Google kun je je bedrijf aanmelden over de presentatie ervan verbeteren. Zorg er voor dat je bedrijf is gekoppeld aan je Google account en probeer het bedrijfsprofiel zo compleet mogelijk in te vullen. Dit draagt bij aan een betere lokale vindbaarheid in Google. Op deze manier weten potentiële klanten jou makkelijk te vinden.

Daarnaast kan, afhankelijk van het product dat je biedt een bedrijfspagina op LinkedIn (voor zakelijke relaties), Facebook (voor bijna 60% van de volwassen bevolking), Twitter (voor korte berichten), Instagram en Pinterest (voor foto’s en infographics), Reddit (Forums en discussiegroepen), Youtube en Vimeo voor video en meer.  Geïnteresseerd in cijfers over social media, klik dan hier.

Search Engine Optimalisation

Doordat tegenwoordig bijna iedereen zich dagelijks, soms meerdere uren op een dag, op internet begeeft zijn er meer dan ooit tevoren mogelijkheden verhaal te delen aan de juiste doelgroep. Er zijn kanalen genoeg om je verhaal te delen. Aan de andere kant geldt de mogelijkheden van internet voor iedereen, dus de kunst is een zo groot mogelijke bijdrage te leveren. De meeste posts op social media zijn reclame en zijn na een paar uur al weer zo ver weg op de timeline gezakt dat het extreem vluchtige media zijn, maar wel met een extreem groot bereik. De kunst is een boodschap te brengen die gedeeld wordt. Net zoals die twee mannen uit Wijk aan zee die in augustus 2019 voor de grap een uitnodiging op Facebook zetten om, vanwege de Brexit, met elkaar op 31 oktober op het strand de Britten uit te zwaaien als vertrekkende goede vriend. Binnen enkel dagen hadden, volgens andere bronnen tienduizenden mensen gedeeld dat ze ook wilde komen en werd in samenwerking met de burgemeester een plan gemaakt om duizenden mensen mee te laten doen aan dit ludieke, maar vooral originele idee. Wie weet was het idee wel van de lokale strandtenthouder. Dit zou een unieke manier zijn om zijn zaak te promoten. Het gaat er om dat je verhaal uniek is en dat je waarde toevoegt, want dat is waar mensen gevoelig voor zijn. Door regelmatig bruikbare content aan je website toe te voegen, zoals coaching.nl doet met onder andere het verhaal dat je nu zit te lezen, zet je langzaam maar zeker je bedrijf op de digitale landkaart. Verdiep je in Social Media en SEO (Search Engine Optimalisation) en maak er werk van! Ook kan het adverteren op Social Media enorm bijdragen aan je naamsbekendheid.

Een uitstekende bron om te leren en bij te blijven over online marketing is Frankwatching.

Oefening

Bedenk hoe jij jullie organisatie op de kaart zou kunnen zetten? Schrijf je antwoord onder in de reacties. Schrijf wat voor onderneming je hebt en deel in het kort je purpose en wat je gaat doen om het voor de lezers (ook jouw potentiële klanten) makkelijker gaat maken om jouw bedrijf (beter) te leren kennen. Zo leren we van elkaar.

Aan de slag met het bedrijf op de kaart zetten

Bij veel ondernemers is ruime basiskennis aanwezig, maar het ontbreekt vaak aan de specifieke kennis en inzichten die nodig zijn om een veranderingstraject echt succesvol te doen zijn. In elke discipline zijn er pioniers Experts te vinden. Coaching Nederland, zelf een pionier en expert in haar discipline, heeft veel Experts en Businesscoaches in haar Netwerk en helpt samen met hen organisaties om hun doelstellingen sneller te bereiken.

Leg jullie uitdaging aan ons voor en wij brengen je vrijblijvend in contact met de juiste specialist(en).

We kijken er naar uit je te ontmoeten.