Hoe krijg je meer zelfvertrouwen

Ieder mens heeft, in meer of mindere mate, een dosis zelfvertrouwen. Het hebben van veel zelfvertrouwen is prettig omdat je daardoor niet bang bent ergens op af te stappen of wat anderen van je vinden. Hoe je meer zelfvertrouwen kunt krijgen is onderwerp van dit artikel.

Wat is zelfvertrouwen

Zelfvertrouwen is het vertrouwen dat je hebt in jezelf. Het is een realistische, maar net zo vaak minder realistische inschatting van wat je bent en wat je kunt, bijvoorbeeld het vertrouwen om iets te kunnen leren.  Heb je zelfvertrouwen dan noemen psychologen dat “een positief zelfbeeld”. Dan durf je makkelijker nieuwe uitdagingen aan te gaan en fouten te maken, zonder je slecht te voelen over jezelf. Ook kun je dan beter omgaan met teleurstellingen.

Het hebben van zelfvertrouwen is niet zo vanzelfsprekend. Als kind worden we niet geboren met zelfvertrouwen, dat leren we aan. Wel wordt het ene kind geboren met meer aanleg om zelfvertrouwen te ontwikkelen dan het andere.  Zelfvertrouwen is altijd in ontwikkeling. Dat proces kan de positieve kant op groeien, maar ook de andere kant op. Als iets één of meerdere keren goed gaat, dan vertrouw je er eerder dat het de volgende keer ook goed zal gaan. Alles wat je meemaakt, heeft dus invloed op je zelfvertrouwen. Om meer zelfvertrouwen te kweken is het dus belangrijk dat je positieve ervaringen over jezelf verzameld.

Hoe meer zelfvertrouwen te ontwikkelen

Verderop in dit artikel wordt beschreven hoe je stukje bij beetje aan de groei van je zelfvertrouwen kunt werken, maar eerst volgt een manier die je, in uitdagende situaties, te alle tijde snel wat extra zelfvertrouwen kan geven.

Houding

Een manier om direct meer zelfvertrouwen te krijgen is beschreven door Harvard professor Amy Cuddy, die ook een Tedtalk hield over de vraag: “Ons brein heeft effect op ons lichaam. Maar heeft ons lichaam andersom ook effect op ons brein?” Het blijkt dat je je kunt je brein beïnvloeden door je lichaamshouding te veranderen. Of beter gezegd: je kunt de hormoon-spiegels in je brein veranderen door je houding te veranderen. Volgens Cuddy bestaat er zoiets als ‘High Power Poses’ en ‘Low Power Poses’.  Het volgende plaatje laat het verschil zien tussen een gewone of Low Power Pose en High Power Poses.

  Bron afbeelding: mystarjob.com.

In een onderzoek, uitgevoerd onder leiding van Amy Cuddy, werden deelnemers gevraagd om 2 minuten lang een zogenaamde ‘High Power Pose’ aan te nemen en daarna een testje te volgen waarin ze een gokje moesten wagen. Daarna werd hen gevraagd 2 minuten lang een ‘Low Power Pose’ aan te nemen en dezelfde resultaten werden getest. Ook werd wangslijmvlies voor en na de test afgenomen, om de testosteron en cortisol levels te meten.

Van degenen die kort een ‘High Power Pose’ aannamen was durfde 86% die deel te nemen aan het gokspel, met de overtuiging dat ze zouden winnen. Bij de ‘Low Power Pose’ groep was dat maar 60%.

Daarnaast bleek dat bij bij de ‘High Power Posers’ het niveau van het stress-hormoon cortisol 25% lager was, terwijl het niveau van het dominantie-hormoon testosteron 20%  hoger was geworden. De ‘Low Power Posers’ hadden een afname van 10% in hun testosteron en een toename van 15% op het gebied van cortisol

   Bron afbeelding: mystarjob.com.

Conclusie
Als je je zelfvertrouwen direct positief wil beïnvloeden, neem dan een power houding aan. Niet alleen op het moment van de uitdaging, maar al 2 minuten daarvoor.

  Bron afbeelding: Pinterest.com

Wil je meer over de theorie weten, download het artikel: The Benefit of Power Posing Before a High-Stakes Social Evaluation van Harvard professor Amy Cuddy.

Structurele toename aan zelfvertrouwen

Dit deel van het artikel volgt binnenkort. Wij zijn nog bezig met wat extra desk-research. Kom snel terug om de rest te lezen.