Stress & Burnout

Stress & Burnout Coaching

Volgens de algemeen geldende norm in de gezondheidszorg is een beetje stress vaak nuttig omdat het ons alert maakt. Een beetje stress waarbij de hartslag omhoog gaat en de ademhaling intensiveert kan volgens (bedrijfs)artsen ook geen kwaad. Problemen ontstaan pas wanneer de ontstane draaglast groter is dan je persoonlijke draagkracht.  In het volgende filmpje van thuisarts.nl is te zien hoe artsen aanbevelen met stress om te gaan.

     

      https://film.nhg.org/ZVM%20Minder%20Stress-HD.mp4

       

      Bij Coaching Nederland houden we er een iets filosofischer benadering op na.

      Stress ontstaat als dat wat niet is, belangrijker is dan wat is.

      Als je bijvoorbeeld focust op datgene waarvan je denkt ‘dat van mij wordt verwacht’ in plaats van je te richten op wat je werkelijke bijdrage is of was, wordt stress ervaren. Ook als je bijvoorbeeld focust op ‘wat had moeten gebeuren’ in plaats van wat er werkelijk gerealiseerd is, ontstaat spanning in je lijf, terwijl dat eigenlijk nergens voor nodig is. De beste remedie tegen stress is dus te leren uit te gaan van de realiteit in plaats van uitgaan van je perceptie, ofwel hetgeen je denkt over de realiteit. Maar goed dat is simpeler gezegd dan gedaan. Een goede mental-coach of stress-coach kan je leren realistischer te ZIJN en daarmee weerbaarder te worden tegen stress en dat is altijd beter dan wachten tot er een burn-out om de hoek komt want die komen vaak eerder dan je denkt.

      Burn-out
      Meer van jezelf vragen dan je aankunt, veroorzaakt een burn-out. Op dat moment heb je het gevoel dat je de vele problemen in het leven niet meer aan kunt. Je voelt je machteloos alsof je geen grip meer hebt op de situatie. Het is alsof je de controle over je leven verliest en het je niet meer lukt om de meest gewone dagelijkse dingen goed te blijven doen.  In het geval van een burn-out vertoont je lichaam drie of meer van de volgende spanningsklachten:

      • vooral lichamelijke moeheid: een uitgeput gevoel
      • en geestelijke moeheid: moeite om de aandacht erbij te houden (concentreren) en/of dingen te onthouden (geheugen);
      • onrustig slapen;
      • prikkelbaar zijn (snel boos of geïrriteerd);
      • niet tegen drukte of lawaai kunnen;
      • gemakkelijk huilen;
      • piekeren;
      • een gejaagd gevoel.

      (met dank aan thuisarts.nl voor de lijst met spanningsklachten)

      Herstel
      Heb je het zo ver laten komen?  Begin dan met je niet schuldig te voelen want, ondanks dat je al snel denkt dat het jouw schuld is, kon je er niets aan doen, want dan had je er tenslotte wel wat aan gedaan om het te voorkomen.

      Regel 1 is: “ga uit van wat is”. Met andere woorden als je een burn-out hebt, heb je een burn-out. Punt uit! De rest – hetgeen je denkt – is een verhaal en zolang je focust op dat verhaal, ga je niet herstellen. Omarm de realiteit. Dat is het begin van herstel. Even stoppen met werken, mediteren, etc., helpt absoluut, maar leer, als je verstandig bent, onder begeleiding van een stress-coach de realiteit te omarmen, rust te nemen en vanuit wat je nog wel kan om zo stukje bij beetje weer terug te komen naar de situatie van voor de overbelasting. Houd er wel rekening mee dat herstel over het algemeen net zoveel tijd kost als de opbouwperiode van de burn-out. De coaches van Coaching.nl helpen je graag.

      Voorkomen is beter dan genezen
      Wil je leren stressvrij te presteren, leer dan beter focussen, zodat je in minder tijd meer kunt produceren. De Academy binnen het UpGuide platform voor persoonlijke ontwikkeling (waar we bij coaching.nl gebruik van maken) biedt het programma ‘Stressvrij presteren(informatie-pagina volgt binnenkort).

      Neem vrijblijvend contact op voor een kennismakingsgesprek met één van onze stress-coaches of zoek zelf een stress coach.

       §

      Lees meer over de diverse soorten coaching: