Omgaan met stress op het werk

omgaan met stress

Omgaan met stress op het werk

Stress ontstaat als ‘dat wat niet is’ belangrijk is dan ‘wat is’, ofwel er wordt meer waarde gehecht aan de gedachte dan aan de realiteit. De realiteit heeft geen taal nodig. Dat ‘IS’ gewoon. In tegenstelling tot hetgeen we denken. Dat is ‘wat niet is’. We laten ons door allerlei zaken in beslag nemen terwijl dat in feite hier en nu niet aan de orde is. Hoe leer je nu omgaan met stress?
Wie in staat is 100% in het hier en nu te zijn, zal derhalve geen stress ervaren. Helaas is dit voor weinig mensen weggelegd. Dat wil niet zeggen dat aan het gevoel van stress niets kan worden gedaan. Naarmate we in staat zijn de realiteit en onze perceptie over die realiteit op één lijn te brengen zullen we minder stress ervaren. Leer omgaan met stress!

Het tegenovergesteld van stress is het gevoel van gelukzaligheid. Op dat moment is er even geen behoefte aan verandering. Alles mag zijn zoals het is. Daarom houden mensen zo veel van vakantie. Dan hebben ze het idee even niets te hoeven. Op het moment dat er een nieuwe behoefte aan verandering ontstaat is er weer stress. Stress word dus altijd veroorzaakt door het verhaal dat wij onszelf vertellen over de realiteit. Lees hier 10 tips voor het omgaan met stress.

  1. Kies voor wat er nu te doen staat (first things first) en concentreer je daarop
    Het vandaag de dag populaire multitasking levert vaak de nodige stress op. Als je je echter op één ding concentreert ben je  vaak effectiever en ervaar je meer rust. Maak één taak dat af en begin dan pas aan het volgende. Bijvoorbeeld: Werk, als je op je werk bent en eet, als je pauze hebt of het etenstijd is. Niet voor niets is Mindfulness een populaire manier om stress te lijf te gaan.
    Maak Daarnaast een keuze over wat eerst te doen. Iets wat urgent en belangrijk is gaat voor. Wat urgent is daarna en wat belangrijk is daarna. Wat niet urgent en niet belangrijk is kan wachten.
  2. Creëer rustmomenten.
    Doe bijvoorbeeld je mobiel een paar uur uit. Maak een wandeling. Lees een boek, etc. Dit alles om momenten te creëren waarop je je werkelijk kunt ontspannen.
  3. Neem de tijd
    Plan niet meerdere zaken op hetzelfde moment. Kies wat eerst te doen en wat later en neem de tijd voor hetgeen je moet doen. Liever een uur langer nemen en rustig werken dan het in een minimum aan tijd proberen voor elkaar te krijgen.
  4. Doe ontspannen
    Ook al voel je je gestresst. Doe rustig. Laat de stress haar verhaal doen, maar laat je er niet door gek maken. Ga rustig door.
  5. Stel verwachtingen bij
    Het is zelden de situatie die stress veroorzaakt, maar meestal de verwachting die je er over hebt. Als er bijvoorbeeld iets gebeurt dat je niet wilt, is zelden hetgeen is gebeurd het probleem, maar het feit dat jij het niet wilt. Daarnaast, als je de lat te hoog legt, kun je er donder op zeggen dat je het niet haalt. Neem eens genoegen met minder! Accepteer wat er wel is en focus niet op wat er niet is.
  6. Doe onderzoek
    Maak een lijst met de zaken waar je stress van krijgt. Bespreek de lijst met iemand. Des te bewuster je bent van de zaken die je stress opleveren des te makkelijk is het om keuzes te maken.
  7. Praat erover
    Besprek problemen met mensen die je er bij kunnen helpen of adviseren of die misschien wel de oorzaak zijn van je stress. Gedeelde smart is halve smart.
  8. Zoek een oplossing
    Zeg bijvoorbeeld ‘meer nee’ tegen zaken waarvan je dacht dat jij ze op je schouder moest nemen. Of, verander! Verander van baan, leefomgeving of misschien zelfs van relatie. Zoek een oplossing!
  9. Vraag hulp!
    Vraag anderen iets van jou over te nemen of iets anders voor jou te doen. Je kunt niet alles zelf. Probeer in plaats van tien ballen gewoon eens drie ballen in de lucht te houden.
  10. Laat je professioneel begeleiden
    Een open deur, zeker voor een organisatie die mensen helpt de best mogelijke begeleiding in te kopen. Maar, we menen het serieus, zo serieus dat we je je met deze 10 tips al een beetje proberen te coachen. Let wel, niemand heeft een coach nodig, maar iedereen (zeker iemand die verandering nastreeft) kan er één gebruiken. Je kunt je eigen ogen niet zien, behalve als je voor de spiegel staat. Mentaal is dat net zo. Een mentale spiegel voorgehouden krijgen levert nieuwe gezichtspunten op. Alleen al om die reden is het zinvol je professioneel te laten begeleiden. Een coach (pas op: zijn er veel, maar weinig zijn er echt goed) of andere begeleider kan je die mentale spiegel voorhouden, rollenspellen met je oefenen, kritische vragen stellen of vragen waardoor je dieper over jezelf en de situatie gaat nadenken en tot verrassende nieuwe inzichten komt. We helpen je graag bij het zoeken naar een coach!

Ik wil graag contact met een professionele begeleider.         Ik wil eerst graag weten hoe een begeleidingstraject eruit ziet