Carrièretips

 

Carrièretips

Geluk ontstaat als kansen en voorbereiding elkaar treffen. Kansen komen in meer of mindere mate regelmatig voorbij. Dat geldt voor iedereen. Het zijn de mensen die voorbereid zijn die in staat zijn de kans te pakken en door de verliezers ‘geluksvogels’ worden genoemd.  

Stel, je wilt al een tijdje een stap maken richting een leidinggevende functie, maar zowel jij als je collega zien beiden de rol van jouw leidinggevende wel zitten. Opeens geeft je leidinggevende aan de rol van countrymanager voor Frankrijk te hebben geaccepteerd. Wie van de twee maakt dan de grootste kans om hem te vervangen?
Juist, degene die zich het beste heeft voorbereid op deze kans.

Een geheel andere situatie is bijvoorbeeld: je wordt gedwongen om een stap in je carrière te maken, dan kun je je afvragen: “Was ik hierop voorbereid of heb ik een beetje zitten slapen”. Kortom: voorbereiding vergroot je kansen.
Of je nu vrij of gedwongen op zoek bent naar een volgende stap. Hieronder staan een tiental tips, waarmee je je in ieder geval kunt voorbereiden op een stap in je carrière.

 

1. Maak de balans op

Simpel maar cruciaal, begin bij het begin en dat is de huidige situatie. Maak een balans op van de voordelen en nadelen van je huidige situatie. Het voorkomt al te impulsieve beslissingen. Soms lijkt een andere baan de oplossing, maar soms is het voor je eigen belang of je persoonlijke ontwikkeling  van belang om het juist een pas op de plaats te maken. Neem alle denkbare factoren in overweging.

Maak de balans op en kijk eens naar factoren als:

  • De zekerheid van een vast salaris. Is dat momenteel redelijk verzekerd of is er juist een risico dat je die zekerheid verliest?
  • Dan is er natuurlijk ook nog de hoogte van het salaris. Is dat in verhouding met de door jou geleverde inzet?
  • Het werkplezier. Denk je ‘s morgens “Ik mag weer” of “Ik moet weer”. Ben je trots op je huidige baan?
  • De vrijheid. Heb je veel vrijheid in deze organisatie of voel je je juist beperkt in je vrijheid?
  • Persoonlijke ontwikkeling. Heb je hier mogelijkheden jezelf te ontplooien of voel je je juist geremd?
  • De sfeer in de organisatie. Is dit een ‘leuk’ bedrijf om voor te werken? Wat maakt het (niet) leuk? Hoe is bijvoorbeeld de relatie met je collega’s?
  • De relatie met je leidinggevende. Voel je je gewaardeerd of juist niet? Is met hem/haar samen te werken?
  • Je bijdrage. Heb je het gevoel dat je hier werkelijk een bijdrage levert of wordt die juist niet gewaardeerd?
  • De afwisseling. Heb je eentonig werk of heb je juist afwisselend werk. Wat wil jijzelf?
  • De locatie. Voel je je ‘thuis’ op deze werkplek? Is het een mooie locatie en omgeving? Wat is de reisafstand?

Voordelen van de huidige situatie

Nadelen van de huidige situatie

 


Voordelen van de (mogelijke) nieuwe situatie

Nadelen van de (mogelijke) nieuwe situatie

 


Conclusie

 

2. Weet wat je wilt

Voor de hand liggend, maar het is belangrijk om jezelf die vraag op een dieper niveau te stellen. Wat wil ik? Daarbij gaat het niet zozeer om WAT je (fysiek) wilt, maar meer WAAROM je dat wilt.

Een helder doel of, beter nog, weten wat jouw ‘missie’ is hier op deze aardbol, fungeert als een ongekende drijfveer in gedrag. Helderheid daaromtrent is een geweldig filter om makkelijker keuzes te maken en ook makkelijker ´nee´ te kunnen zeggen tegen zaken die niet bijdragen aan die missie.

Denk goed na over wat je wilt en waarom en onderzoek alle denkbare factoren die daarbij een rol kunnen spelen.

De oefening
Pak een blanco kladblok of een tekstverwerker op de computer en beantwoord de vraag: “Wat wil ik”. Wees even stil en houd je toetsen op het toetsenbord, totdat ze beginnen te schrijven! Wellicht komt er een hele lijst. De kunst is het allerbelangrijkste op die lijst te vinden. Dat is vaak maar één zin of soms zelf maar een woord, bijvoorbeeld ‘Doen wat ik leuk vind’ of  ‘Vrijheid’.

3. Weet wat de ander wil

We leven  in een maatschappij waar we betaald worden voor de toegevoegde waarde die we voor de maatschappij betekenen. Michael Jackson betekende voor heel veel mensen iets en voor sommigen heel veel. Het effect was dat hij heel veel geld verdiende, ondanks dat dit niet zijn uitgangspunt was.

Denk eens na over hoe jij voor zo veel mogelijk mensen zo veel mogelijk van toegevoegde waarde kan zijn. Als je een baan hebt, onderzoek dan eens welke toegevoegde waarde jij  hebt voor de afdeling, de organisatie in zijn geheel en de markt die de organisatie bedient. Wat willen anderen (van jou). Met andere woorden: voor wie heb jij welke toegevoegde waarde? Benader de wereld vanuit wat jij voor anderen kunt betekenen, in plaats van wat anderen voor jou kunnen betekenen. Als je dit kunt heb je een mega stap gemaakt in je persoonlijke ontwikkeling en de daaraan gerelateerde kans op succes en een navenant leven.

4. Ken jezelf

Om te weten hoe je voor anderen, en niet op de laatste plaats voor jezelf, het meest van toegevoegde waarde kunt zijn, is het belangrijk te weten wat jouw ‘set’ van toegevoegde waardes is. Start eens een onderzoek naar jouw talenten. Doe een beroepentest. Vraag mensen in je direct omgeving om feedback: “Kun jij mij meer over mezelf leren? Als jij mij zou moeten beschrijven, wat zou er dan op papier staan?”en andere vergelijkbare vragen. Zoek uit waar jouw toegevoegde waarde (talent) zit. Des te beter je jezelf kent des te makkelijker maak je de juiste keuzes in het leven.

5. Ontwikkel jezelf

Maak niet de grote fout te denken dat je er al bent. De beste topsporters, topartiesten en andere succesvolle mensen, werken permanent aan hun kennis, vaardigheden en staat van zijn. Zo traint Madonna bijvoorbeeld elke dag ruim anderhalf uur om als 50 plusser te dansen als een meid van 18. Ze is niet alleen een goede zangeres. Het is een topentertainer en topatleet. Daar is permanente zelfontwikkeling aan vooraf gegaan.

6. Maak gebruik van je netwerk

“Vitamine R” ofwel vitamine relaties is een ongekende succesfactor als je wilt slagen in het leven. Begin met een eigen database aan te leggen van alle mensen die je kent. Zet ernaast wat jij voor hun kunt betekenen en zij voor jou. Bezoek congressen of andere bijeenkomsten van vakgenoten. Draag altijd visitekaartjes bij je, ook al heb je een baan waarvan jij denkt: “daar heb ik geen visitekaartje nodig”. Maak een visitekaartje, los van je werk, een visitekaartje van JOU. Zet er in één zin op wat jouw toegevoegde waarde is. Bijvoorbeeld: “Ontwikkelaar” of  “Muzikant” of “Rekenwonder” of “Taalmonster”. Vertaal jouw unieke toegevoegde waarde in een metafoor (zoals “Taalmonster”). Of zet op je visitekaartje jouw levensmotto, bijvoorbeeld:  “Ik ben gelukkig als jij gelukkig bent.” of “Dingen kunnen altijd beter.” of “Het geheim zit in de details.”  Des te meer mensen weten wat jij aan deze wereld komt toevoegen des te meer je aan betekenis wint en daarmee uiteindelijk een groter stukje van de koek dat ze ‘leven’ noemen in ontvangst mag nemen.

Weet je nog? Succes ontstaat als kansen en voorbereiding elkaar treffen. Je netwerk uitbreiden en je in je netwerk bewegen is kansen creëren, kansen op een betere baan, op een nieuwe opdracht, op een leuke nieuwe relatie, op een beter leven!

7. Zorg dat je portfolio op orde is.

Zorg dat je altijd al je informatie over jezelf met iedereen die dat vraagt kunt delen. Leg een portfolio aan. Daarin verzamel je alle informatie over je opleiding, je vorige banen, de prestaties die je tot nu toe hebt geleverd, etc. Zorg voor een up-to-date CV. Zorg dat je Rolodex ofwel je database met relaties (en de toegevoegde waarde daarbij) op orde is. Zorg dat je LinkedIn profiel en andere sociale media profielen in orde zijn. Kortom: bereid je voor op de kansen die gaan komen!

8. Start een PR campagne

Als je uiteindelijk besloten hebt een nieuwe uitdaging aan te gaan, start een PR campagne!

Een PR campagne begint met een goede verpakking. Dat wil zeggen: zorg dat je er altijd ‘aantrekkelijk’ en gepast uitziet. Kleed je naar de omstandigheden. Op het strand met 30 graden zit je in je zwemkleding. In een dorp of stad loop je er gekleed bij. Kleed je bij een sollicitatie zakelijk, in je vrije tijd fris en casual en op een feest sexy (maar niet ordinair).

In een PR campagne gaat het er om zoveel mogelijk mensen te laten weten wat jouw toegevoegde waarde is. Jij moet goed weten wat je wilt, maar anderen moeten weten wat jij voor hen kunt betekenen. Stel dat je iedereen vertelt dat jij zanger wilt worden. De kans dat dit je een platencontract oplevert is nihil. Maar, als jij een filmpje maakt waarin je zingt en het filmpje op Youtube zet, laat je zien wat jouw toegevoegde waarde is en is de kans dat je doorbreekt veel groter. Dit is al meerder malen bewezen. Maak een filmpje over wat jij de wereld te bieden hebt. Zet het op Youtube. Start een blog. Zet (een deel van je) portfolio op internet. Met ander woorden: start een PR campagne van jezelf.

9. Doorbreek je comfortzone

Om ongewone resultaten te behalen moet je ongewone dingen doen. Doe eens extra-ordinair. Ga buiten je boekje, maar blijf uiteraard binnen de grenzen van fatsoen. Met ‘buiten je boekje’ wordt bedoeld JOUW BOEKJE. Doe dingen die JIJ niet zo snel zou doen. Bijvoorbeeld: Maak (aantrekkelijke) kunst en hang het in het dorp op. Schrijf jouw (gefundeerde) visie voor de organisatie en overhandig die aan de directie. Schrijf een boek, ook al denk je dat je dit niet kunt. Zet een prestatie neer waar iedereen nog lang over napraat.  Schrijf, als je moeilijk aan een baan komt, niet één brief per week, maar vijfentwintig! (Er was eens een verkoper van verzekeringen die bij elke deur aanbelde en steevast dezelfde zin uitsprak: “Ik verkoop verzekeringen. U heeft zeker geen nieuwe verzekering nodig”. Een op de dertig mensen zei: “Nou dat is toevallig. Ik ben juist op zoek naar een verzekering” De verkoper gold als één van de meest succesvolle in zijn vak.) Kortom: Doorbreek je comfortzone.

10. Laat je begeleiden

Het lijkt een open deur, zeker voor een organisatie die mensen helpt de best mogelijke begeleiding te realiseren. Maar, we menen het serieus, zo serieus dat we je met deze 10 carrièretips al een beetje proberen te coachen. Let wel, niemand heeft een coach nodig, maar iedereen (zeker iemand die vooruitgang nastreeft) kan er één gebruiken. Je kunt je eigen ogen niet zien, behalve als je voor de spiegel staat. Mentaal is dat net zo. Een mentale spiegel voorgehouden krijgen levert nieuwe gezichtspunten op. Alleen al om die reden is het zinvol je professioneel te laten begeleiden. Een professionele coach of andere begeleider kan je die mentale spiegel voorhouden, rollenspellen met je oefenen, kritische vragen stellen of vragen waardoor je dieper over jezelf en de situatie gaat nadenken en tot verrassende nieuwe inzichten komt.

Ik wil graag contact met een LoopbaanCoach        Ik wil eerst graag weten hoe een begeleidingstraject eruit ziet